Kapsaleht

24.4.19

Kuhu edasi?


Lisaks valdkonnapädevuses kirjeldatud üldistatud õpitulemustele:

1) väärtustab füüsikat kui looduse põhjuslikke seoseid uurivat teadust, mõistab mudelite tähtsust loodusobjektide uurimisel ning mudelite arengut ja paratamatut piiratust;
2) rakendab omandatud füüsikateadmisi ning protsessioskusi igapäevaelu ja tehnoloogiaga seotud probleemülesannete kvantitatiivsel lahendamisel ning info usaldusvääruse ja teaduslikkuse kontrolliks;
3) kavandab ja viib ohutult läbi uurimusi loodusnähtusi kirjeldavate füüsikaliste mudelite leidmiseks või kontrollimiseks;
4) analüüsib graafiliselt, analüütiliselt ja statistiliselt füüsikaliste parameetrite mõõtmistel saadud andmekogumeid;
5) mõistab füüsika rolli teiste loodusteaduste seas ning interdistsiplinaarsete uurimissuundade tähtsust teaduses ja tehnoloogias.


Loodusvaldkonna pädevus

Loodusainete õpetamise eesmärgiks gümnaasiumis on kujundada õpilaste loodusteaduslikku ja tehnoloogiaalast kirjaoskust. Loodusainete õpetamise kaudu taotletakse, et õpilane:
1) huvitub ümbritsevast keskkonnast ja selle uurimisest, mõistab keskkonna terviklikkust, loodusainete omavahelisi seoseid ning teaduse, tehnoloogia ja ühiskonna vahelisi seoseid; hindab ja prognoosib teaduse ning tehnoloogia mõju ümbritsevale keskkonnale, tuginedes loodusteaduslikele, sotsiaalsetele, majanduslikele ja eetilis-moraalsetele seisukohtadele;
2) selgitab ja põhjendab nähtusi ja nendevahelisi seoseid mikro-, makro- ja megatasandil, mõistab mudelite olulisust ning piiratust objektide, nähtuste ja süsteemide kirjeldamisel; koostab loodusteaduslikku teksti, kasutades loodusteadustele omast keelt ja korrektset viitamist;
3) sõnastab uurimisküsimusi ja hüpoteese, kavandab ja viib läbi loodusteaduslikke uuringuid, analüüsib ja tõlgendab tulemusi ning teeb tõenduspõhiseid järeldusi ja prognoose;
4) lahendab probleeme ja teeb igapäevaeluga seotud põhjendatud otsuseid, rakendades loodusteaduste ja tehnoloogia alaseid süsteemseid teadmisi ning kasutades loovat ja kriitilist mõtlemist;
5) leiab loodusteaduste- ja tehnoloogiaalast infot erinevatest allikatest, hindab seda kriitiliselt; kasutab õppimiseks, andmekogumiseks ning koostööks erinevaid meedia- ja tehnoloogiavahendeid, analüüsib andmeid;
6) mõistab teadust kui teaduslike teadmiste hankimise protsessi selle ajaloolises ja tänapäevases kontekstis, loovuse ja innovatsiooni osa teaduses ja tehnoloogias, uute piiriteaduste tekkimist, teaduse ja tehnoloogia olulisust, piiranguid ning riske;
7) väärtustab loodusteadusi kui kultuuri osa, huvitub loodusteadustega seotud elukutsetest, omab ülevaadet valdkonnaga seotud karjäärivõimalustest ning on motiveeritud elukestvaks õppeks;
8) tunneb huvi kohalike ja globaalsete keskkonnanähtuste vastu, väärtustab keskkonda kui tervikut, järgib jätkusuutliku arengu põhimõtteid kriitiliselt mõtleva ning aktiivse kodanikuna.


Kultuur on nihkunud tahapoole.

Tehnika →  tehnoloogiaga.

Teaduskeel  loodusteadustele omane keel.

Mudelite paratamatu piiratus ja pidev areng. → Mudelite areng ja paratamatu piiratus.

Kriitiline mõtlemine. + Kriitiline hindamine.

Probleem  probleemülesanne


Kokku ~300 sõna. 8,3 tähte sõnas.